11 lutego, 2020

Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych

Większość z nas, stojąc przed zadaniem autoprezentacji i wystąpień publicznych, czuje tremę. Lęk mogą wzbudzać nie tylko sytuacje wypowiedzi przed kamerą czy występu przed szeroką publiką, ale również i prezentacja wygłaszana przed zespołem czy udział w przetargu. Zastanawiamy się jak wypadniemy, jak zostaniemy ocenieni, czy w trakcie nie dojdzie do pomyłki albo problemów technicznych. W rezultacie, możemy stać się ofiarami samospełniającej się przepowiedni i z powodu paraliżującego stresu, dać się ponieść emocjom. Chciałabym jednak przekonać Cię, że autoprezentacja i wystąpienia publiczne to sztuka, którą da się wypracować. Warto poszukać źródła wiedzy u ekspertów, a następnie jak najwięcej doświadczać i praktykować.

Jak przygotować się do autoprezentacji i wystąpień publicznych?

  1. Przygotuj cele autoprezentacji. Uwzględnij cele osobiste, stanowiskowe, działowe i firmowe, a także cele swojego audytorium.
  2. Dokonaj analizy swojego audytorium. Zastanów się przed kim będziesz występować. Co chcieliby od Ciebie uzyskać? Jaka forma przekazu byłaby dla nich najlepsza?
  3. Przygotowując treści, buduj jasne komunikaty. Staraj się przedstawiać informacje w sposób jak najprostszy. Dzięki temu, więcej osób zrozumie i zapamięta Twoją prezentację.
  4. Zadbaj o odpowiednie przygotowanie techniczne.
    • Przetestuj narzędzia, np. PowerPoint, Prezi, Canva.
    • W przypadku autoprezentacji online, sprawdź działanie platform, np. Clikmeeting, Zoom, Microsoft Teams.
    • Zadbaj o kwestie wizualne, np. dobór czcionek, widoczność treści, spójny kontrast.
  5. Poznaj swoją „scenę”. Sprawdź miejsce swojego przemówienia – zaplecze techniczne, jak duże masz pole do poruszania się. Dostosuj układ sali do swojego przemówienia, usuń rozpraszacze uwagi, zrób próbę.
  6. Zastosuj zasadę 3XP:
    Powiedz słuchaczom o czym im powiesz.
    Przekaż im to.
    Powiedz im o tym, o czym im powiedziałeś.
    Najlepiej, aby te treści przekazać co najmniej 3 razy w trakcie swojego wystąpienia, tak, aby mogły zostać zapamiętane.
  7. Zadbaj o odpowiednie argumenty. Stawiając tezy, powołuj się na przykłady, wyniki badań, wypowiedzi ekspertów. Przygotuj twarde dane, np. kosztorys, cennik, umowy.
  8. Przygotuj zakończenie. Jest to dobry moment na podsumowanie, powtórzenie najważniejszych kwestii a także ukazanie wniosków i perspektyw na przyszłość.
  9. Pamiętaj, aby zawsze zostawić czas na pytania od audytorium i dyskusję.

Nad czym warto pracować?

  1. Zarządzanie stresem i zarządzanie emocjami. Ten obszar obejmuje pracę z ciałem poprzez techniki i metody relaksacji czy rozładowywania napięcia, ale również i pracę z umysłem – przyglądanie się naszym myślom czy sposobom funkcjonowania.
  2. Komunikacja niewerbalna. Audytorium dostrzega i ocenia np. Twoją mimikę, gesty, ułożenie stóp, spójność ruchów, ale także i ubiór czy fryzurę.
  3. Semantyka, styl języka, emisja głosu. Zwróć uwagę na język jakim się posługujesz, ale także na charakter sformułowań. (pozytywny vs. negatywny). Pracuj nad intonacją i podkreślaniem najbardziej kluczowych treści.

W Human Skills mamy dla Ciebie propozycję szkoleń, dzięki którym usprawnisz i rozwiniesz kluczowe obszary dla autoprezentacji i wystąpień publicznych:

Szkolenia online:
Sztuka autoprezentacji oraz wystąpień publicznych
Zarządzanie stresem w pracy
Zarządzanie emocjami w pracy

Szkolenia stacjonarne – spotkajmy się w Warszawie:
Sztuka autoprezentacji oraz wystąpień publicznych
Emisja głosu w biznesie
Zarządzanie stresem w pracy
Zarządzanie emocjami w pracy

Pozdrawiam,
Iwona Firmanty
Coach ICC, Psycholog, Socjolog, Trener biznesu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty

PSYCHOLOG, SOCJOLOG, TRENER, COACH ICC. WŁAŚCICIELKA FIRMY SZKOLENIOWEJ HUMAN SKILLS ORAZ PROJEKTU SUKCES KOBIETY BIZNESU

Zostaw Komentarz

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Ostatnie Wpisy

Social Media

Przeczytaj również:

Iwona Firmanty

Wartość feedback i ważność feedforward

Feedforward skupia się na przyszłości. Marshall Goldsmith, w swojej książce „What Got You Here Won’t Get You There”, przekonuje, że to właśnie feedforward powinien być głównym narzędziem w naszej praktyce życia zawodowego i osobistego, gdyż wzmacnia myślenie przyczynowo – skutkowe.

czytaj dalej »
Iwona Firmanty

Jak zbudować swoją markę w organizacji

Kreuj wizerunek profesjonalisty i buduj swoją markę wewnątrz organizacji. Kluczem jest świadomość własnych kompetencji, pewność siebie, asertywność, umiejętność autoprezentacji. Zastanów się, czy wiesz… : Jak

czytaj dalej »
Iwona Firmanty

Jak przygotować spotkanie biznesowe

Spotkania biznesowe są okazją do osiągania różnych celów. Poza skupianiem się na interesach stron, warto również świadomie kształtować komunikację interpersonalną. To dzięki spotkaniom na żywo

czytaj dalej »