Zarządzanie emocjami to złożony, wieloaspektowy temat, który często poruszamy na naszych szkoleniach z zakresu rozwoju inteligencji emocjonalnej.
Podczas takich szkoleń uczestnicy pytają nas: Jak zarządzać emocjami?
Poniżej zamieszczamy kilka przydatnych wskazówek, które mogą pomóc Ci w zarządzaniu emocjami.
Jak zarządzać emocjami?
- Nazywaj– wyrzuć to z siebie, nie kumuluj ich, nie tłum. Im większą będziesz miał świadomość tego, co się z Tobą dzieje, co czujesz, tym szybciej będziesz mógł nabrać poczucia kontroli nad sytuacją.
- Bądź strategiczny – w sposób odpowiedni, adekwatny do sytuacji wybieraj miejsce, okoliczności i osoby, z którymi dzielisz się swoimi emocjami.
- Dziel się tym, co Cię trapi– obiektywność innych osób może ukazać Ci sprawę z innej perspektywy.
- Nie bój się „słabości”– nie ma ludzi idealnych, nie mających nigdy trudności w życiu, wyzbytych wszelkich emocji. Nie traktuj okazywania emocji (np. smutku) jako słabości – znajdź w sobie odwagę do pokazania innym, że jesteś człowiekiem.
- Odłóż problem na potem – wyślij go na chwilę na „wakacje”, lub włóż do „lodówki”. Odłóż na chwilę sprawę, by opadły emocje będące silnym nośnikiem energii, którą możesz przysporzyć sobie kolejnych trudności. Odłożenie tematu na ciut później pozwoli ochłonąć i nabrać dystansu.
- Regularnie czyść emocje – tak jak w Twoim domu zbierają się śmieci w kuchni, tak samo nasza psychika i ciało zbiera codzienne frustracje. Gromadząc je i nie robiąc z nimi porządku, zaniedbujemy swoją psychikę, doprowadzając do gorszego samopoczucia.
- Przekieruj energię – jeżeli jesteś zły, lub szargają Tobą inne, silne emocje, których nie chcesz w sobie gromadzić, przekieruj swoją energię, uwagę na coś innego. Potraktuj silne emocje jako dopalacz do ćwiczeń fizycznych, sprzątania itp.
- Daj komuś dobrą energię – nieś pomoc innym – uśmiech drugiej osoby, czy jej słowo wdzięczności mogą doładować Twój wewnętrzny akumulator.
- Pamiętaj o równowadze – miej kontrolę nad tym, ile inwestujesz, a ile otrzymujesz.
- Niepowodzenie to też lekcja– zastanów się czego się nauczyłeś dzięki trudnej dla Ciebie sytuacji i co mógłbyś zrobić następnym razem, gdy przydarzy Ci się coś podobnego. Nie masz wpływu na przeszłość, na to, co było wczoraj, ale masz wpływ na przyszłość, na to, jak możesz wykorzystać dotychczasowe doświadczenia. Warto spisywać sobie takie przemyślenia w małym notesiku. Każdy z nas ma wiele spraw na głowie, dlatego też warto nosić taki notatnik przy sobie i przeglądać go czekając w jakiejś kolejce, jadąc gdzieś itp. Pomożesz Twojemu mózgowi pamiętać o tych lekcjach.
- Zastanów się nad sobą– zrób sobie analizę SWOT. Bądź świadomy/-a tego, jakie są Twoje mocne i słabe strony, jakie masz ograniczenia i możliwości. Weryfikuj siebie i pracuj nad swoimi „obszarami do rozwoju”.
- Buduj sieć wsparcia –inni ludzie to inne poglądy, inne życiorysy, inna energia. Korzystaj z ich wsparcia, mogą pomóc Ci w nabraniu dystansu, zmianie perspektywy problemu i czyszczeniu trudnych emocji.
- Zarządzaj swoim czasem na odpoczynek – musisz mieć czas na wypoczynek, czas tylko dla siebie. Zadbaj o siebie, rób coś, co służy wyłącznie Tobie i Twojemu samopoczuciu. Ładuj swoją energię. Zastanów się co Ci pomaga w zrelaksowaniu się. Zaznacz w kalendarzu czas przeznaczony tylko dla siebie – zaplanuj konkretnie kiedy, gdzie i jak naładujesz swoje akumulatory.
- Szukaj rozwiązań. Czasami warto zainwestować w spotkanie z coachem/psychologiem, aby podczas np.2 godzin/2 spotkań przerobić Twoją konkretną sytuację i pomóc Ci w budowaniu strategii życiowej. Jeżeli nie masz takiej możliwości, to szukaj rozwiązań w książkach. Rób cokolwiek, ale nie czekaj aż zmiana pojawi się sama.
Pozdrawiam, Iwona Firmanty
Psycholog, Coach ICC, Socjolog, Trener biznesu
Właścicielka firmy szkoleniowej Human Skills
Założycielka projektu Sukces Kobiety Biznesu