Sprawdź, jak przygotować się do oceny okresowej. W tym artykule natomiast, skupimy się na Twojej marce osobistej oraz na przebiegu spotkania. Z mojego artykułu dowiesz się, jak zachować się podczas oceny okresowej.
Przedstawione wskazówki są wynikiem mojej codziennej pracy z klientami. Jestem coachem, psychologiem, socjologiem i trenerem biznesu. Założyłam firmę szkoleniową i z każdym rokiem, mam coraz większe grono zaufanych klientów, którzy sprawdzili w praktyce moje kompetencje. Prowadzę szkolenia dla szefów i ich pracowników. Pomagam klientom przeciwdziałać frustracji wynikającej z tego, że nie dbają w sposób świadomy o swoje interesy. Pomagam szefom nie tracić cennych pracowników, których w porę nie docenili. Parę lat temu sama pracowałam w dziale HR pewnej korporacji. Gdybym miała wówczas taką wiedzę, którą chcę podzielić się z Tobą w poniższych sugestiach, z pewnością moja świadomość możliwości rozmowy okresowej byłaby znacznie większa.
Co zabrać ze sobą na rozmowę oceniającą?
- Formularz oceny celów biznesowych.
- Rozpisane wszelkie Twoje dotychczasowe sukcesy ustawione zgodnie z listą priorytetów – miej je wydrukowane zarówno w wersji dla siebie, jak i w wersji dla szefa .
- Owa lista powinna zawierać informacje finansowe pod kątem zysków i oszczędności dla organizacji.
9 wskazówek, jak zachować się na ocenie okresowej
- Pamiętaj, że podczas rozmowy skupiamy się na początku oraz na podsumowaniu spotkania.
- Rozmowę rozpoczyna gospodarz, czyli Twój przełożony.
- Dobrze widziane jest wymienienie kilku niezobowiązujących rozgrzewaczy języka, czyli tzw. small talk (określenie zgodnie z kodeksem savoir-vivre).
- Nigdy nie wyrażaj się negatywnie o firmie, innych współpracownikach lub podwykonawcach.
- Pamiętaj, aby podczas rozmowy, przede wszystkim skupiać się na używaniu pozytywnych skojarzeń i wymienianiu zysków, które przynosisz dla firmy.
- Dosyć trudno jest szybko znaleźć pracownika, który spełnia wszystkie wymagania firmy, wdrożyć go na nowe stanowisko. Znacznie łatwiej, ekonomiczniej i szybciej jest zadbać o interes pracownika, który też sam umie o to prosić, a nie czeka, aż ktoś się nim zainteresuje.
- Podczas rozmowy pamiętaj, aby każde działania określić w czasie i precyzyjnie nadawać przewidywany termin wykonania oraz o terminy pytać przełożonego.
- Na wyraźne zakończenie przez przełożonego spotkania oczywiście podziękuj za uwagę i przekaż pozytywną wizję dalszej współpracy.
- Po przemyśleniu spotkania, zapisz sobie wszystkie własne dobre rady, aby pamiętać o nich następnym razem.
Pamiętaj: powyższe sugestie należy dopasować do własnej sytuacji zawodowej. Są one jedynie zbiorem obserwacji i źródłem motywacji dla pracownika oraz pracodawcy.
Chcesz przetestować się w praktyce? Zapraszam na sesję job coachingową, lub konsultację HR.
Pozdrawiam,
Iwona Firmanty
Coach ICC, Psycholog, Socjolog, Trener biznesu