3 lutego, 2020

WORK LIFE BALANCE – jak świadomie wykorzystać swój rytm pracy?

Statystyki alarmują – mamy coraz większe problemy z wydajnością w pracy, dlatego potrzebujemy nadgodzin by zdążyć z obowiązkami. Coraz mniej dbamy o siebie, doświadczamy stresu w pracy i nie potrafimy wypoczywać w czasie wolnym. Teza o zupełnym rozdzieleniu życia zawodowego od prywatnego wydaje się być w dzisiejszych czasach mitem, jednak to, jak o siebie dbamy w życiu osobistym ma bezpośredni wpływ na naszą efektywność i zaangażowanie w pracę.

Każdy z nas ma swój rytm: rytm pracy, rytm jedzenia, działania, podejmowania decyzji, odpoczywania, koncentracji itd. Czy wiesz jaki jest Twój rytm? Czy dostosowujesz się do niego w swoim codziennym funkcjonowaniu?

Praca jest ogromną częścią naszego życia. Bardzo często jej jakość wpływa na to, jak oceniamy siebie i ogólnie nasz komfort życiowy. Jednocześnie pragniemy odnosić sukcesy w pracy, biznesie oraz czerpać satysfakcję z tego, co robimy. Ale jak to zrobić, jeśli przez ⅓ naszego życia (tyle około pracujemy) nie dbamy o siebie, o swoje potrzeby i robimy coś wbrew sobie, zaspokajając oczekiwania innych? Cała ta bieganina w pracy pociąga za sobą ukryte koszty: utrudnioną koncentrację, mniej czasu na każde zadanie, rzadsze okazje do refleksji i myślenia w dalszej perspektywie, stres. A kiedy wracamy wieczorem do domu nie mamy ani energii ani czasu na relaks i odpoczynek, próbując nadgonić godziny nieobecności w domu. To powoduje problemy ze zdrowiem, relacjami i tak błędne koło kręci się dalej.

Zastanów się nad odpowiedziami na poniższe pytania: 

  1. Otwierając oczy nad ranem pierwsza Twoja myśl sprowadza się do ilości obowiązków, zadań w pracy?
  2. W ciągu dnia pracy czujesz ścisk żołądka, bądź zawroty głowy, a pod koniec dnia orientujesz się, że nic nie zjadłeś/-aś od śniadania? Bądź jesz wpatrując się w ekran komputera, odbierając telefon między jednym i drugim kęsem?
  3. Często się stresujesz, masz wrażenie uciekającego czasu i jednocześnie wydłużającej się listy zadań do zrobienia?
  4. Miewasz problemy z koncentracją przy wykonywaniu zadania, bądź doskwiera Ci ból głowy z nadmiaru informacji, które przetwarzasz w pracy?
  5. Zapominasz o ważnych dla siebie sprawach?
  6. Pracujesz mimo gorączki i kaszlu, bo klient/szef, bądź ty sam tego od siebie oczekujesz?
  7. Wciąż się spieszysz i nie znajdujesz chwili by przyjrzeć się temu, co się w Tobie aktualnie dzieje oraz zastanowić się, czy to czym się aktualnie zajmujesz ma sens dla Ciebie, Twojego biznesu bądź projektu?
  8. Wybuchasz w domu na dzieci, partnera, siebie, odreagowując stres z pracy, marząc o chwili wyłącznie dla siebie?
  9. A może wcale nie jest źle, ale chciałbyś wprowadzić więcej porządku, spokoju i równowagi do swojej codzienności oraz zadbać o siebie w ciągu dnia pracy.

Codzienna praca nie musi być czasem powinności, obowiązku, odcinania się od swoich potrzeb i wykonywania poleceń innych wbrew sobie, w trybie robota. Nie jesteś robotem. A jeśli nawet próbujesz nim być w pracy, to na dłuższą metę takie podejście odbije się na Twoich wynikach, zdrowiu fizycznym i psychicznym. Jeśli chcesz czuć satysfakcję z pracy i osiągać w niej wysokie wyniki, spraw, by była ona zgodna z Twoim rytmem. Zadbaj o siebie w pracy i spraw, by Twoje życie zawodowe współpracowało z Twoim życiem osobistym. By pozostać sobą – być autentycznym, nikogo nie udawać, pracować w zgodzie ze swoim rytmem i potencjałem, by słuchać siebie i dzięki temu osiągać wspaniałe wyniki.

Szkolenie Work Life Balance jest dla Ciebie jeśli chcesz:

  1. Zadbać o to, by być nie tylko zaangażowanym, chętnym do rozwoju pracownikiem, szefem, czy właścicielem biznesu, ale pamiętać również o własnych, indywidualnych potrzebach.
  2. Chcesz by Twoja praca przynosiła korzyść Tobie i Twojej firmie oraz miała sens.
  3. Chcesz zadbać o siebie, przeciwdziałać wypaleniu psychicznemu i fizycznemu.
  4. Chcesz poznać sposoby na to, jak być bardziej efektywnym i odnosić wspaniałe wyniki, pozostając w zgodzie ze swoim rytmem.
  5. Lepiej słuchać swoich potrzeb i rozumieć motywy swojego działania.
  6. Uporządkować swój dzień i nauczyć się jak utrzymywać kontrolę nad swoimi zadaniami.
  7. Przyjrzeć się temu, jak szukać sensu w podejmowanych działaniach.
  8. Poznać sposoby poprawy koncentracji na ważnych dla Ciebie zadaniach.
  9. Poprawić swoje umiejętności radzenia sobie ze stresem.
  10. Nauczyć się obserwacji swoich uczuć i wykorzystywać je w podejmowanych przez Ciebie biznesowych decyzjach.
  11. Poznać sposoby na pobudzanie swojej kreatywności, by wspierała Cię w Twoich zadaniach.
  12. Dowiedzieć się jak umiejętne zaspokajanie potrzeb swojego organizmu może sprzyjać osiąganiu celów zawodowych.
  13. Zadbać o więcej balansu i równowagi w swoim życiu codziennym, z uwzględnieniem zarówno życia zawodowego, jak i osobistego.
  14. Czuć radość z codziennej pracy, satysfakcję z osiąganych wyników oraz odczuwać spokój wewnętrzny, wiedząc, że Twoja praca nie jest intruzem w Twoim życiu osobistym.

Podczas tego szkolenia dowiesz się, jak przyglądać się swoim potrzebom, w jaki sposób zaspokajać je w pracy by być efektywnym i zadowolonym z siebie. Program opiera swoje założenia na holistycznym podejściu do rozwoju człowieka.

“”Holos””, z greckiego oznacza całość. Zatem holistyczne podejście zakłada, że człowiek jest całością składającą się z różnych, ściśle powiązanych ze sobą systemów. Ciało i psychika oraz praca i życie osobiste człowieka nie są oderwane od siebie, wszystko co robimy w pracy i poza nią, odzwierciedla się w naszych reakcjach fizycznych, psychicznych i emocjonalnych.

Jest jeszcze coś…

Zauważ, że wykonując codziennie swoje obowiązki w pracy, zużywasz energię na te wszystkie działania, które Cię angażują. Niejednokrotnie wykonujesz je mechanicznie, nie przyglądając się temu, ile to Cię kosztuje. Metaforycznie funkcjonujesz jak bateria, której energia zużywa się w miarę jej obciążenia. Byś mógł wydajnie i z satysfakcją funkcjonować w życiu, czyli być maksymalnie efektywny w pracy, mieć chęć i motywację do tego by realizować swoje codzienne zadania, budować bliskie relacje zawodowe, chcieć doświadczać nowego i rozwijać się w zgodzie z samym/-ą sobą, potrzebujesz również odpowiednio te baterie ładować.

Dzięki udziałowi w szkoleniu Work Life Balance nauczysz się jak ładować swoje baterie tak, by czerpać z nich energię do realizacji swoich celów i móc dzielić się nią z innymi. O jakich bateriach mowa? Podczas szkolenia skupimy się na 4 rodzajach potrzeb (baterii, które warto ładować):

1. Potrzeby równowagi (fizyczne).

2. Potrzeby bezpieczeństwa (emocjonalne).

3. Potrzeby samorealizacji (umysłowe).

4. Potrzeby znaczenia/sensu (duchowe).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty

PSYCHOLOG, SOCJOLOG, TRENER, COACH ICC. WŁAŚCICIELKA FIRMY SZKOLENIOWEJ HUMAN SKILLS ORAZ PROJEKTU SUKCES KOBIETY BIZNESU

Zostaw Komentarz

Przeczytaj również:

Iwona Firmanty

Poznaj feedforward

Feedforward skupia się na przyszłości. Marshall Goldsmith, w swojej książce „What Got You Here Won’t Get You There”, przekonuje, że to właśnie feedforward powinien być głównym narzędziem w naszej praktyce życia zawodowego i osobistego, gdyż wzmacnia myślenie przyczynowo – skutkowe.

czytaj dalej »