3 lutego, 2020

Zostań dobrym trenerem wewnętrznym

Wybierając się na szkolenie, każdy z nas ma oczekiwania, że spotka go niesamowita przygoda na sali szkoleniowej. Zawód trenera jest o tyle specyficzny, że naprawdę trzeba go lubić, aby nie zawieść uczestników. Dobrzy trenerzy istnieją i na szczęście stanowią większość!

Po czym poznać trenera, który lubi prowadzić szkolenia?

Poniżej przedstawiamy kilka wybranych opisów zachowań trenera, który ma fun z każdego szkolenia. Poznaj je.

  • Jest otwarty na spotkanie z każdym człowiekiem.
  • Ma przekonanie, że posiada odpowiednie kwalifikacje, by prowadzić temat szkolenia. Wie, że uczestnicy będą potrzebowali tego przekonania, by podążyć za nim.
  • Jest pełny entuzjazmu w tym, co robi. Jest to w zgodne z jego wartościami i celami w życiu.
  • Świadomie buduje autorytet, wykorzystując komunikację niewerbalną i werbalną.
  • Ustala kontrakt na szkoleniu, który utrzymuje porządek, nadaje ramy i buduje zaufanie grupy.
  • Słucha tego, co mówią uczestnicy szkolenia.
  • Reaguje na pytania uczestników szkolenia i wie jak nimi zarządzić (np. poprzez „parkowanie”).
  • Używa języka zrozumiałego dla uczestników. Wie, że ten, kto zna i rozumie dany temat, potrafi go przedstawić w najprostszy sposób.
  • Jest uważny na to, co, jak i ile mówi. Trzyma się tematu prowadzonego przez siebie szkolenia. Potrafi zachować równowagę między dygresjami, a głównym wątkiem.
  • Skupia się na zadaniu, a nie na osądzaniu.
  • Chce współpracować z innymi.
  • Podczas prowadzenia szkolenia świadomie wykorzystuje wiedzę i umiejętności uczestników. Nie boi się moderować grupą tak, by wyrównać wiedzę wśród uczestników szkolenia.
  • Unika wykładu, który zabija zdolności percepcji treści. Stosuje różne metody szkoleniowe.
  • Kładzie duży nacisk na możliwość praktycznego wykorzystania przez uczestników wiedzy i metod przedstawianych na szkoleniu.
  • Sam stosuje to, czego naucza.
  • Umie zachować bilans między empatią, a rolą, jaką ma wykonać.
  • Chroni uczestników przed zbytnim naruszeniem ich strefy komfortu.
  • Nie dąży do tego, by zawsze mieć rację, a jednocześnie wzbudza w uczestnikach poczucie, że zna się na temacie, z którego prowadzi zajęcia.
  • Jest otwarty na feedback i zdobyte w ten sposób informacje wykorzystuje do szlifowania swojego warsztatu trenerskiego.
  • Ciągle się uczy również od uczestników, w trakcie prowadzonych przez siebie szkoleń.
  • Jest otwarty na świat i zdobyte doświadczenia wdraża w praktykę zawodową.
  • Rozwija swoją kreatywność i modyfikuje swoje szkolenia.
  • Unika ryzyka wypalenia zawodowego. Dba o swoje BHP, czyli równowagę między ilością pracy a czasem niezbędnym na regenerację.
  • Korzysta z pomocy osób chcących go wspierać.
  • Świadomie zarządza swoją ścieżką kariery.
  • Świadomie buduje swoją markę zgodnie z celami i wartościami, jakie są dla niego ważne.

Powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich możliwych cech dobrego i profesjonalnego trenera, który odczuwa satysfakcję z prowadzonych przez niego szkoleń. Co byś dodał do tej listy?

Myślisz, że byłbyś idealnym trenerem wewnętrznym dla swojej organizacji? Zdobądź niezbędną wiedzę w tym zakresie od doświadczonych trenerów na szkoleniu Trening dla trenerów wewnętrznych.

Pozdrawiam serdecznie,

Iwona Firmanty

Trener biznesu/Coach ICC/ Psycholog/ Socjolog

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty

PSYCHOLOG, SOCJOLOG, TRENER, COACH ICC. WŁAŚCICIELKA FIRMY SZKOLENIOWEJ HUMAN SKILLS ORAZ PROJEKTU SUKCES KOBIETY BIZNESU

Zostaw Komentarz

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Ostatnie Wpisy

Social Media

Przeczytaj również:

Iwona Firmanty

Wartość feedback i ważność feedforward

Feedforward skupia się na przyszłości. Marshall Goldsmith, w swojej książce „What Got You Here Won’t Get You There”, przekonuje, że to właśnie feedforward powinien być głównym narzędziem w naszej praktyce życia zawodowego i osobistego, gdyż wzmacnia myślenie przyczynowo – skutkowe.

czytaj dalej »
Iwona Firmanty

Jak zbudować swoją markę w organizacji

Kreuj wizerunek profesjonalisty i buduj swoją markę wewnątrz organizacji. Kluczem jest świadomość własnych kompetencji, pewność siebie, asertywność, umiejętność autoprezentacji. Zastanów się, czy wiesz… : Jak

czytaj dalej »
Iwona Firmanty

Jak przygotować spotkanie biznesowe

Spotkania biznesowe są okazją do osiągania różnych celów. Poza skupianiem się na interesach stron, warto również świadomie kształtować komunikację interpersonalną. To dzięki spotkaniom na żywo

czytaj dalej »