W jakim celu warto budować wizerunek pracodawcy? Czy jest to łatwy proces? Czy warto zajmować się employer brandingiem, bez posiadania wiedzy eksperckiej?
- Aż 86 % polskich firm uważa, że posiadanie atrakcyjnej marki pracodawcy ułatwia przyciąganie talentów i uspójnia komunikację. (Raport Employer w Polsce 2017, HRM Institute).
- 71% polskich firm twierdzi, że posiadanie atrakcyjnej marki obniża koszty rekrutacji. (Raport Employer w Polsce 2017, HRM Institute).
- 19 % polskich firm wie, że nie znajduje właściwych kandydatów, ponieważ ich reputacja i wizerunek nie są wystarczająco atrakcyjne.
Warto, aby employer branding skupiał się na pobudzaniu emocji – tym torem podążają najlepsze marki takie jak Apple czy Google, które z ogromnym sukcesem przyciągają klientów i kandydatów.
Pamiętaj, że klienci Twojej marki bywają najcenniejszym źródłem informacji o Twojej firmie. Tak samo Twoi pracownicy.
Employer Value Proposition (EVP) to unikalny zestaw ofert, skojarzeń, wartości, które najbardziej trafnie i pozytywnie oddziałują na klienta. Warto by EVP było atrakcyjne, prawdziwe, wiarygodne, wyraziste i unikalne. Powinno być ono obecne zarówno w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, jak i w działaniach przedsiębiorstwa, jego kulturze organizacyjnej.
Jeżeli masz wpływ na budowanie wizerunku Twojej marki pracodawcy to zastanów się:
- Jak aktualnie promuje się Twoja marka i jak chce się promować?
- Jaką historię kontaktu z Twoją marką, jej usługami i produktami mają Twoi klienci, pracownicy i kandydaci?
- Jak aktualnie oceniasz jakość obsługi klienta w Twoje firmie i co warto udoskonalić?
- Jak możesz wyróżnić się na tle innych marek?
- Jakimi wartościami kieruje się Twoja marka?
- Czym Twoja firma różni się od konkurencji?
- Co chcesz i możesz pokazać odnośnie historii i życia Twojej firmy?
- Jak możesz sprawić aby Twoi klienci, pracownicy i potencjalni kandydaci polubili Twoją markę?
- Jak możesz zbudować emocjonalną więź z potencjalnymi kandydatami?
- Jak możesz budować zaufanie do Twojej marki – jej usług i jak produktów?
- Jakie możesz i chcesz stworzyć wydarzenia dla Twoich klientów, pracowników i kandydatów?
- Jak zbudujesz unikalny storytelling dla Twojej marki?
Aktualne trendy w zakresie budowania maki pracodawcy:
- Employer branding pełni funkcję strategiczną w firmie, to nie jest wymysł marketingowy.
- Jeżeli Twoja firma nie będzie miała określonej strategii komunikacji marki, to employer branding będzie drogi i nieczytelny dla kandydatów.
- Każdy lider w Twojej firmie jest odpowiedzialny za employer branding. Za jego jakość i spójność w każdym dziale.
- Ważna jest zawartość tego co Twoja firma chce komunikować. Warto zainwestować w storytelling oraz social media by komunikować się wprost w kandydatami.
- Duże znaczenie ma to co się dzieje wewnątrz Twojej firmy – skup się też na wewnętrznym employer brandingu.
- Koncentruj się na budowaniu społeczności.
Zastanów się również czy chcesz poznać jak robić skuteczny storytelling.
Artykuł zawiera treści pochodzące z przewodnika po super markach pracodawców w Polsce EB Book 2018 (dodatek Forbes). “Emocjonalny employer branding”.
Pozdrawiam,
Iwona Firmanty
Psycholog, Socjolog, Coach ICC, Trener biznesu