Jeśli dotarłeś/aś do tego miejsca to znaczy, że prawdopodobnie jesteś zaangażowanym menedżerem, który chciałby zbudować podobne zaangażowanie wśród pracowników w swoim zespole. Poniżej znajdziesz aż 32 wskazówki dla menedżerów, które z pewnością możesz zastosować od zaraz.
- Pamiętaj, że w dużej mierze, to Ty jesteś odpowiedzialny/a za zaangażowanie i motywację Twojego zespołu do pracy.
- Dbaj o swój autorytet. Twoje zachowania w firmie z pewnością mają wpływ na zaangażowanie i motywację pracowników.
- Inwestuj w rozwój swoich kompetencji interpersonalnych, szczególnie w zakresie zarządzania emocjami.
- Traktuj pracowników jak swoich klientów. Pomyśl o niektórych trudnych sytuacjach – czy tak samo zachowałbyś/łabyś się w stosunku do Twoich ważnych klientów?
- Jeśli wymagasz od pracowników określonych zachowań, to staraj się je promować, a nie wymuszać.
- Miej na uwadze, że pracownicy mogą mieć inne niż Ty potrzeby i oczekiwania odnośnie pracy.
- Mów jasno, czego oczekujesz od pracowników.
- Dbaj o komunikację z pracownikami opartą na szacunku i uznaniu ich kompetencji.
- Weryfikuj, czy Ty jako menedżer masz wystarczające kompetencje w obszarze komunikacji – to Ty jesteś główną „tubą informacyjną” w zespole.
- Sprawdź czy w firmie są odpowiednie narzędzia, które ułatwiają zarządowi szybką i angażującą komunikację na wszystkich szczeblach organizacji.
- Nie lekceważ naturalnej skłonności ludzi do porównywania własnych osiągnięć do tych reszty zespołu. W związku z tym, jasno wyjaśniaj zasady i reaguj na wszelkie przejawy błędnych ocen.
- Bądź przygotowany/a na dyplomatyczne odpieranie zarzutów o niesprawiedliwym traktowaniu różnych pracowników.
- Utrzymuj jasne „reguły gry”, bez wyjątków.
- Każdy pracownik potrzebuje bodźców motywacyjnych – bądź uważny, aby nie było ich za mało i za dużo.
- Skupiaj się na weryfikowaniu osobistych motywatorów danego pracownika (już na etapie rekrutacji).
- Podczas kontaktów z pracownikiem, analizuj, czy nie zmieniają się jego motywy postępowania.
- Zastanów się, jakie formy nagrody mogą autentycznie cieszyć Twoich pracowników. Nie skupiaj się tylko na dobrach materialnych.
- Chwal – krótko i konkretnie.
- Interesuj się sytuacją życiową swoich pracowników.
- Pomyśl, co może dawać satysfakcję Twoim pracownikom?
- Oddziel osobiste sympatie i antypatie w rzetelnej ocenie pracy zespołu.
- Bądź uważny na nieformalnych (naturalnych) liderów w Twoich zespołach. Interesuj się tym, jaki mogą mieć wpływ na zaangażowanie reszty zespołu.
- Przygotuj scenariusze postępowania w trudnych i konfliktowych sytuacjach w Twoim zespole.
- Korzystaj z okazji i pytaj pracowników czy są zadowoleni z pracy. Nie miej obaw, że możesz usłyszeć, że nie. Wysłuchaj pracownika i wskaż, co jest możliwe do zmiany, a co nie.
- Naucz się odczytywać objawy „wypalenia zawodowego”.
- Bądź uważny na takie sygnały o chęci do zmiany pracy, jak: brak satysfakcji z wykonywanych zadań, narastająca frustracja i zmęczenie.
- Angażuj pracownika w życie firmy, dbaj o jego emocjonalne przywiązanie do organizacji.
- Skupiaj się na wyrażaniu/identyfikacji pracownika z celami i wartościami firmy na różnych jej poziomach.
- Dbaj o chęć kontynuowania pracy dla organizacji (konkurencyjność).
- Włączaj pracowników w sprawy firmy, które mają wpływ np. na ich stanowisko pracy lub płacę.
- Zachęcaj pracowników do wywierania wpływu na decyzje i sprawy związane z ich środowiskiem pracy.
- Weryfikuj, czy Twój pracownik zna odpowiedź na te pytania:
- Kim, jako firma, jesteśmy i dokąd zmierzamy?
- Jak to, co robi, wpływa na sukces całej firmy?
- Jakie są firmowe/działowe cele biznesowe?
- Na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja?
- Jakie są nowe wyzwania i szanse dla firmy?
- Co zagraża firmie?
- W czym firma przewyższa konkurencję?
Jako menedżer, jesteś najbliżej swojego zespołu i to Ty jesteś odpowiedzialny/a za budowanie zaangażowania w zespole. Co jeszcze możesz zrobić?
- Pamiętaj, że udzie lubią być potrzebni. Potrzebują poczucia znaczenia dla zespołu i firmy.
- Podczas spotkań z pracownikami, odłóż komputer itp. – skup się spotkaniu.
- Nie skracaj i nie odwołuj spotkań z Twoimi pracownikami – to jest Twój klient (wewnętrzny). Kupujesz jego czas i jego kompetencje – daj o to, by chciał Ci je dalej sprzedawać.
- Daj pracownikom poczucie, że ich obecność w firmie jest ważna.
- Buduj poczucie ich zobowiązania, lojalność i wierność wobec organizacji.
- Staraj się dążyć do sytuacji, w której pracownicy wykonują Twoje polecenia z poczucia lojalności.
- Zbieraj opinię od pracowników i udzielaj im informacji zwrotnej o rezultatach wykonywanych przez nich zadań.
- Nie zapominaj o potrzebie bezpieczeństwa pracownika – załóż margines na błędy i niepowodzenia. Bądź uważny/a na to, czy pracownik wyciąga wnioski z takich lekcji. Ty też masz prawo się mylić. To, czego nie powinieneś/aś robić, to popełniać wciąż te same błędy, oczekując innych efektów.
- Doceniaj wyniki, ale również i starania. Każdy przejaw chęci doceń, a nie krytykuj, że to za mało.
- Wspieraj osobistą odpowiedzialność pracownika za jego wyniki.
- Uważaj na „oszczędności” w zakresie wynagrodzeń, aby móc utrzymać wysoko kompetentnych pracowników.
- Weryfikuj plany rozwojowe Twoich pracowników.
- Dbaj o dumę pracownika z faktu przynależności do Twojej organizacji.
Weryfikuj, jak jesteś postrzegany jako pracodawca. Zastanów się co chcesz/możesz zmienić. Omów to z zarządem.
Na koniec, zadaj sobie poniższe pytania. Ułatwią Ci rozmowę z zarządem na temat zaangażowania wśród pracowników:
- Czy chcemy, aby pracownicy byli zaangażowani?
- Co rozumiemy pod pojęciem zaangażowania?
- Jak chcemy budować angażujące środowisko pracy?
- W jaki sposób będziemy mierzyć zaangażowanie?
- Jak dostosujemy praktyki zarządcze do potrzeb pracowników?
- W jaki sposób przeniesiemy kwestię zaangażowania pracowników do z pracowników działu HR do głównej strategii biznesowej firmy oraz codziennej rutyny?
Jeśli chcesz rozwijać budowanie zaangażowania swoich pracowników i poznać inne wskazówki dla menedżerów, zapraszamy do udziału w szkoleniach dla kadry menedżerskiej:
Szkolenia online:
Strategiczne zarządzanie zespołem
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu
Szkolenia w Warszawie:
Strategiczne zarządzanie zespołem
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu
Feedback z elementami feedforward
Zarządzanie projektami
Efektywne zarządzanie pracą wirtualnych zespołów
Pozdrawiam,
Iwona Firmanty
Trener, Coach, Socjolog, Psycholog