31 stycznia, 2020

32 praktyczne wskazówki dla menedżerów

Jeśli dotarłeś/aś do tego miejsca to znaczy, że prawdopodobnie jesteś zaangażowanym menedżerem, który chciałby zbudować podobne zaangażowanie wśród pracowników w swoim zespole. Poniżej znajdziesz aż 32 wskazówki dla menedżerów, które z pewnością możesz zastosować od zaraz.

  1. Pamiętaj, że w dużej mierze, to Ty jesteś odpowiedzialny/a za zaangażowanie i motywację Twojego zespołu do pracy.
  2. Dbaj o swój autorytet. Twoje zachowania w firmie z pewnością mają wpływ na zaangażowanie i motywację pracowników.
  3. Inwestuj w rozwój swoich kompetencji interpersonalnych, szczególnie w zakresie zarządzania emocjami.
  4. Traktuj pracowników jak swoich klientów. Pomyśl o niektórych trudnych sytuacjach – czy tak samo zachowałbyś/łabyś się w stosunku do Twoich ważnych klientów?
  5. Jeśli wymagasz od pracowników określonych zachowań, to staraj się je promować, a nie wymuszać.
  6. Miej na uwadze, że pracownicy mogą mieć inne niż Ty potrzeby i oczekiwania odnośnie pracy.
  7. Mów jasno, czego oczekujesz od pracowników.
  8. Dbaj o komunikację z pracownikami opartą na szacunku i uznaniu ich kompetencji.
  9. Weryfikuj, czy Ty jako menedżer masz wystarczające kompetencje w obszarze komunikacji – to Ty jesteś główną „tubą informacyjną” w zespole.
  10. Sprawdź czy w firmie są odpowiednie narzędzia, które ułatwiają zarządowi szybką i angażującą komunikację na wszystkich szczeblach organizacji.
  11. Nie lekceważ naturalnej skłonności ludzi do porównywania własnych osiągnięć do tych reszty zespołu. W związku z tym, jasno wyjaśniaj zasady i reaguj na wszelkie przejawy błędnych ocen.
  12. Bądź przygotowany/a na dyplomatyczne odpieranie zarzutów o niesprawiedliwym traktowaniu różnych pracowników.
  13. Utrzymuj jasne „reguły gry”, bez wyjątków.
  14. Każdy pracownik potrzebuje bodźców motywacyjnych – bądź uważny, aby nie było ich za mało i za dużo.
  15. Skupiaj się na weryfikowaniu osobistych motywatorów danego pracownika (już na etapie rekrutacji).
  16. Podczas kontaktów z pracownikiem, analizuj, czy nie zmieniają się jego motywy postępowania.
  17. Zastanów się, jakie formy nagrody mogą autentycznie cieszyć Twoich pracowników. Nie skupiaj się tylko na dobrach materialnych.
  18. Chwal – krótko i konkretnie.
  19. Interesuj się sytuacją życiową swoich pracowników.
  20. Pomyśl, co może dawać satysfakcję Twoim pracownikom?
  21. Oddziel osobiste sympatie i antypatie w rzetelnej ocenie pracy zespołu.
  22. Bądź uważny na nieformalnych (naturalnych) liderów w Twoich zespołach. Interesuj się tym, jaki mogą mieć wpływ na zaangażowanie reszty zespołu.
  23. Przygotuj scenariusze postępowania w trudnych i konfliktowych sytuacjach w Twoim zespole.
  24. Korzystaj z okazji i pytaj pracowników czy są zadowoleni z pracy. Nie miej obaw, że możesz usłyszeć, że nie. Wysłuchaj pracownika i wskaż, co jest możliwe do zmiany, a co nie.
  25. Naucz się odczytywać objawy „wypalenia zawodowego”.
  26. Bądź uważny na takie sygnały o chęci do zmiany pracy, jak: brak satysfakcji z wykonywanych zadań, narastająca frustracja i zmęczenie.
  27. Angażuj pracownika w życie firmy, dbaj o jego emocjonalne przywiązanie do organizacji.
  28. Skupiaj się na wyrażaniu/identyfikacji pracownika z celami i wartościami firmy na różnych jej poziomach.
  29. Dbaj o chęć kontynuowania pracy dla organizacji (konkurencyjność).
  30. Włączaj pracowników w sprawy firmy, które mają wpływ np. na ich stanowisko pracy lub płacę.
  31. Zachęcaj pracowników do wywierania wpływu na decyzje i sprawy związane z ich środowiskiem pracy.
  32. Weryfikuj, czy Twój pracownik zna odpowiedź na te pytania:
  • Kim, jako firma, jesteśmy i dokąd zmierzamy?
  • Jak to, co robi, wpływa na sukces całej firmy?
  • Jakie są firmowe/działowe cele biznesowe?
  • Na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja?
  • Jakie są nowe wyzwania i szanse dla firmy?
  • Co zagraża firmie?
  • W czym firma przewyższa konkurencję?

Jako menedżer, jesteś najbliżej swojego zespołu i to Ty jesteś odpowiedzialny/a za budowanie zaangażowania w zespole. Co jeszcze możesz zrobić?

  1. Pamiętaj, że udzie lubią być potrzebni. Potrzebują poczucia znaczenia dla zespołu i firmy.
  2. Podczas spotkań z pracownikami, odłóż komputer itp. – skup się spotkaniu.
  3. Nie skracaj i nie odwołuj spotkań z Twoimi pracownikami – to jest Twój klient (wewnętrzny). Kupujesz jego czas i jego kompetencje – daj o to, by chciał Ci je dalej sprzedawać.
  4. Daj pracownikom poczucie, że ich obecność w firmie jest ważna.
  5. Buduj poczucie ich zobowiązania, lojalność i wierność wobec organizacji.
  6. Staraj się dążyć do sytuacji, w której pracownicy wykonują Twoje polecenia z poczucia lojalności.
  7. Zbieraj opinię od pracowników i udzielaj im informacji zwrotnej o rezultatach wykonywanych przez nich zadań.
  8. Nie zapominaj o potrzebie bezpieczeństwa pracownika – załóż margines na błędy i niepowodzenia. Bądź uważny/a na to, czy pracownik wyciąga wnioski z takich lekcji. Ty też masz prawo się mylić. To, czego nie powinieneś/aś robić, to popełniać wciąż te same błędy, oczekując innych efektów.
  9. Doceniaj wyniki, ale również i starania. Każdy przejaw chęci doceń, a nie krytykuj, że to za mało.
  10. Wspieraj osobistą odpowiedzialność pracownika za jego wyniki.
  11. Uważaj na „oszczędności” w zakresie wynagrodzeń, aby móc utrzymać wysoko kompetentnych pracowników.
  12. Weryfikuj plany rozwojowe Twoich pracowników.
  13. Dbaj o dumę pracownika z faktu przynależności do Twojej organizacji.
    Weryfikuj, jak jesteś postrzegany jako pracodawca. Zastanów się co chcesz/możesz zmienić. Omów to z zarządem.

Na koniec, zadaj sobie poniższe pytania. Ułatwią Ci rozmowę z zarządem na temat zaangażowania wśród pracowników:

  • Czy chcemy, aby pracownicy byli zaangażowani?
  • Co rozumiemy pod pojęciem zaangażowania?
  • Jak chcemy budować angażujące środowisko pracy?
  • W jaki sposób będziemy mierzyć zaangażowanie?
  • Jak dostosujemy praktyki zarządcze do potrzeb pracowników?
  • W jaki sposób przeniesiemy kwestię zaangażowania pracowników do z pracowników działu HR do głównej strategii biznesowej firmy oraz codziennej rutyny?

Jeśli chcesz rozwijać budowanie zaangażowania swoich pracowników i poznać inne wskazówki dla menedżerów, zapraszamy do udziału w szkoleniach dla kadry menedżerskiej:

Szkolenia online:

Strategiczne zarządzanie zespołem 
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu

Szkolenia w Warszawie:

Strategiczne zarządzanie zespołem
Menedżer jako coach
Skuteczny menedżer zespołu
Feedback z elementami feedforward
Zarządzanie projektami
Efektywne zarządzanie pracą wirtualnych zespołów

 

Pozdrawiam,

Iwona Firmanty

Trener, Coach, Socjolog, Psycholog

Może mogę Cię w czym wesprzeć?

Znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty

PSYCHOLOG, SOCJOLOG, TRENER, COACH ICC. WŁAŚCICIELKA FIRMY SZKOLENIOWEJ HUMAN SKILLS ORAZ PROJEKTU SUKCES KOBIETY BIZNESU

Zostaw Komentarz

Przeczytaj również: