18 grudnia, 2020

Stres i emocje. Jak dbać o ciało

Ciało człowieka jest cudowną maszynerią, która pozwala nam działać, realizować pasje i cele, a także odbierać sygnały ze świata zewnętrznego. Aby w pełni wykorzystywać ten potencjał, powinniśmy dbać o naszą formę.

Świetnie zobrazuje Ci to, porównanie ciała do samochodu, który służy nam do przemieszczania się. Jeżeli systematycznie nie będziemy robić jego przeglądu, może dojść do nagłej awarii i to w drodze na bardzo istotne spotkanie służbowe.

Zarządzanie ciałem to przede wszystkim świadomość jego funkcji, zwracanie uwagi na sygnały, które nam wysyła, a także odpowiednia opieka nad jego kondycją.

Jak dbać o swoje ciało? Samoświadomość.

Każdego dnia doświadczamy stresu, który jest subiektywną reakcją na zdarzenia w naszym otoczeniu. Twoje ciało wysyła Ci w ten sposób sygnały, chce Ci o czymś zakomunikować. Warto zastanowić się, dlaczego akurat w tej sytuacji Twoje ciało reaguje stresem. Zarządzanie ciałem to m.in. rozwijanie swojej samoświadomości. Jeżeli nie masz przestrzeni na to, aby przyjrzeć się sprawie od razu, pamiętaj aby powrócić i zaopiekować się sobą w pierwszej, dogodnej chwili.

Jak dbać o swoje ciało? Rozładowywanie napięcia.

Reakcja stresu pobudza mechanizm walki albo ucieczki. Jeden i drugi pobudza Twoje ciało do reakcji. Twoje mięśnie dostają turbodoładowania. Jeżeli nie odnajdą możliwości uwolnienia napięcia, a szczególnie jeśli się to powtarza, mogą wpłynąć na Twoje zdrowie. Choć na pierwszy rzut oka, w pracy trudno o rozładowanie napięcia, warto poszukać możliwości w swoim otoczeniu. Przykładem tego może być wyjście do toalety i wykonanie ćwiczenia boksera lub zgniatanie piłeczki antystresowej.

Kiedy masz na to odpowiednią przestrzeń, stosuj automasaże, uwalniaj napięcie poprzez sport czy dopasowane do siebie techniki.

Poznaj:

  • Worek treningowy, wyzłoszczacz.
  • Mata złości.
  • Butelki sensoryczne.
  • TRE Trauma Releasing Exercises.

Jak dbać o swoje ciało? Relaksacja.

Na co dzień, nie tylko w sytuacjach stresowych, warto jest się relaksować. Oto kilka inspiracji, jak to robić:

  1. Neuromięśniowa relaksacja – Trening autogenny Schultza.
  2. Relaksacja progresywna Jacobsona.
  3. Zimno/świadome oddychanie/medytacja. Metody stosowane przez holendra, Wim Hofa.
  4. Medytacje.
  5. Relaksacja poprzez oddech. Praktykowanie głębokich oddechów, medytacja swobodnego oddechu.

Jak dbać o swoje ciało? Kondycja.

Pamiętaj, aby regularnie dbać o kondycję swojego ciała. Nie musi się to wiązać ze zbyt dużymi środkami finansowymi, czasowymi i energetycznymi. Po prostu zacznij.

  1. Wprowadź praktyki w codzienny grafik i stwórz rytuały. Przykładowo, zacznij dzień od porządnego przeciągnięcia się, znajdź przestrzeń na spędzenie czasu ze sobą, ułożenie myśli, zadbanie o higienę ciała. Możesz wypróbować też zimny prysznic na pobudzenie.
  2. Ruszaj się w trakcie dnia. Pracuj w interwałach i rób regularnie 10-minutowe przerwy. Możesz je spędzać aktywnie – wyjść na spacer, posprzątać swoje biurko, posegregować materiały. Znajdź swoją własną formę. Wybieraj ruch w drodze do/z pracy – zaparkuj dalej lub wysiądź z transportu miejskiego wcześniej i przejdź się kawałek.
  3. Przyjrzyj się swojej diecie – w końcu jesteś tym, co jesz! Jedzenie to nie tylko “zapychacz”, to przede wszystkim źródło naszej energii. Jeśli nie wiesz jak budować odpowiednią dla siebie dietę, skorzystaj z pomocy specjalistów – lekarzy i dietetyków.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak dbać o swoje ciało, zapraszam na szkolenia Human Skills:

Szkolenia online:

Szkolenia stacjonarne – spotkajmy się w Warszawie:

Pozdrawiam,
Iwona Firmanty
Coach ICC, Psycholog, Socjolog, Trener biznesu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty

PSYCHOLOG, SOCJOLOG, TRENER, COACH ICC. WŁAŚCICIELKA FIRMY SZKOLENIOWEJ HUMAN SKILLS ORAZ PROJEKTU SUKCES KOBIETY BIZNESU

Zostaw Komentarz

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Ostatnie Wpisy

Social Media

Przeczytaj również:

Iwona Firmanty

Wartość feedback i ważność feedforward

Feedforward skupia się na przyszłości. Marshall Goldsmith, w swojej książce „What Got You Here Won’t Get You There”, przekonuje, że to właśnie feedforward powinien być głównym narzędziem w naszej praktyce życia zawodowego i osobistego, gdyż wzmacnia myślenie przyczynowo – skutkowe.

czytaj dalej »
Iwona Firmanty

Jak zbudować swoją markę w organizacji

Kreuj wizerunek profesjonalisty i buduj swoją markę wewnątrz organizacji. Kluczem jest świadomość własnych kompetencji, pewność siebie, asertywność, umiejętność autoprezentacji. Zastanów się, czy wiesz… : Jak

czytaj dalej »
Iwona Firmanty

Jak przygotować spotkanie biznesowe

Spotkania biznesowe są okazją do osiągania różnych celów. Poza skupianiem się na interesach stron, warto również świadomie kształtować komunikację interpersonalną. To dzięki spotkaniom na żywo

czytaj dalej »