14 listopada, 2021

Jak przestać się martwić i denerwować?

Jak przestać się martwić i denerwować?

Stres towarzyszy Ci na każdego dnia. Jest pewną ceną za decyzje i zaniechania. Dobrze rozumiany stres może nam pomóc.

Dlaczego warto uczyć się opiekowania naszym stresem?

  • Nie zrujnuje Ci życia i zdrowia.
  • Nie będzie rujnował Twojego poczucia szczęścia.
  • Zrozumiesz, że stres to mechanizm obronny jaki podarowała Ci natura.
  • To dzięki niemu radzisz sobie w nietypowych dla Ciebie sytuacjach.
  • Twój nerwowy system wegetatywny (to dzięki niemu Twoje ciało funkcjonuje bez Twojej większej kontroli) mobilizuje organizm do rozwiązania problemu.

Jak obserwować reakcje swojego ciała?

  • Możliwości Twojego organizmu są ograniczone. Jeśli się nie zregenerujesz, sam sobie zapewniasz chroniczny stres a za tym chroniczne problemy
  • Gdy doświadczasz stresu najczęściej towarzyszy Ci niepokój.
  • Twój mózg odbiera sygnał, że coś się dzieje. Przyśpiesza Ci metabolizm, większa ilość tlenu dociera do ważnych organów, wydzielają się hormony stresu, takie jak kortyzol i adrenalina.
  • Twój organizm nie boi się samego stresu – on jest na niego przygotowany. Dosyć szybko wraca do normy o ile stres nie trwał za długo.
  • Zaraz po stresie, będziesz dążył do odnowienia energii np. będziesz miał apetyt na coś tłustego, słodkiego czy też sen.

Co warto zrobić?

  • Zwracaj uwagę na to, co się dzieje w Twoim życiu. Odczytuj stres i emocje.
  • Nie dąż do maksymalnej produktywności bez chwili na przerwę.
  • Mantra, którą sobie powtarzasz “Jestem silny/a, dam radę” to przepis na problemy.
  • Pozwól sobie na akceptacje, tego że doświadczasz stresu.
  • Zmień postrzeganie stresu – ta reakcja daje nam energię, abyśmy mogli się dostosować do nowych rzeczy.
  • Skieruj swoje nagromadzone siły na działanie kierunku regeneracji i działania z uważnością na swój aktualny stan.
  • Zaobserwuj co Cię stresuje. Na pewno zobaczysz pewną prawidłowość sekwencji zdarzeń i czasami kilka nowych sytuacji.

Jak działać gdy dopada Cię stres?

  • Oddech. Pozbądź się napięcia za pomocą kilku głębokich, równych oddechów. Niektóre sposoby oddychania stymulują nerw błędny, który należy do układu przywspółczulnego (parasympatycznego). Polecany jest wdech trwający 10 sekund, chwila przerwy i wydech, również trwający 10 sekund.
  • Odwróć uwagę. Wybierz w głowie obraz z Twoich doświadczeń, gdy byłeś relaksowany lub odprężony – taki, który, będzie mógł zastąpić interpretację sytuacji w jakiej się znalazłeś.
  • Wykorzystaj energię, którą pobudza stres np. posprzątaj. Bałagan obniża koncentrację i zwiększa rozdrażnienie. Przez 5 do 10 minut posprzątaj swoje otoczenie. Nie dłużej bo i tak już Twój organizm jest zmęczony. Może wydać Ci się to jako dosyć błaha rekomendacja ale chodzi o powrót do stanu “tam i wtedy” do stanu “tu i teraz”. Dodatkowo nagrodą i wzmocnieniem dla Ciebie będzie zauważalny rezultat Twojego wysiłku. Mózg produkuje wtedy dopaminę i endorfiny. Te hormony dają Ci poczucie zadowolenia oraz dodają chęci do osiągania celów.
  • Rozgrzej się. Potańcz, poskacz 30 sekund lub wybierz jakąś pozycje z jogi- ruch jest Twoim sprzymierzeńcem.
  • Oprzyj się o ścianę. Oprzyj się plecami o ścianę, zegnij nogi jakbyś siadał na krześle i w tej pozycji wytrzymaj od 10 do 30 sekund.
  • Mądrze napij się. Woda zmniejsza poziom kortyzolu oraz ciśnienie.
  • Mądrze zjedź. Jelita są drugim układem nerwowym. Wybierz dużą ilość błonnika i małą ilość tłuszczy nasyconych. Poczytaj o sile witaminy B12 oraz kwasu foliowego. Posmakuj naturalnych probiotyków – nasze polski kiszonki.
  • Włącz muzykę.  Ona aktywizuje ośrodek przyjemności w mózgu. Wybieraj wolne melodie bez słów w niskich tonach.
  • Zmień narrację. Nie mów za dużo o tym z jakiego powodu się stresujesz/martwisz.  Możesz pogłębić swój stan.
  • Nie bądź sam. Samotność sprzyja wytwarzaniu kortyzolu.
  • Uzupełnij energię. Podskocz, klaśnij w dłonie i krzyknij “Działam”.
  • Dokonaj analizy. Stres pojawia się wtedy, kiedy czegoś Ci brakuje lub jest zagrożone to co już masz.
  • Posegreguj problemy. Podziel je na kategorie i przypisz do nich zadania do wykonania.  Jeżeli nie będziesz wiedział, jak sobie poradzić w danej sytuacji, napisz do niej pytania. Po jakimś czasie przyjdą odpowiedzi, bo Twój mózg i tak będzie je opracowywał.
  • Wybierz swój sposób regeneracji – poza źródłem Twojego stresu.
  • Skupiaj się na tym, na co masz wpływ. 

Zapraszam do udziału w indywidualnych sesjach lub grupowych szkoleniach z zakresu zarządzania stresem i emocjami. Pełna lista szkoleń oraz terminów jest dostępna na stronie mojej firmy szkoleniowej Human Skills 

Pozdrawiam serdecznie,

Iwona Firmanty

Psycholog, Socjolog, Trener, Certyfikowany Coach ICC

Może mogę Cię w czym wesprzeć?

Znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty

PSYCHOLOG, SOCJOLOG, TRENER, COACH ICC. WŁAŚCICIELKA FIRMY SZKOLENIOWEJ HUMAN SKILLS ORAZ PROJEKTU SUKCES KOBIETY BIZNESU

Zostaw Komentarz

Przeczytaj również:

jak delegować zadania
Iwona Firmanty

Jak delegować zadania?

Nie wszyscy menedżerowie wiedzą jak delegować zadania swoim pracownikom. Bywa, że działają zbyt chaotycznie i bez właściwych założeń. Delegowanie zadań i odpowiedzialności jest jednym z

czytaj dalej »
Iwona Firmanty

Jak odnosić swoje sukcesy?

Poznaj wskazówki do tego jak odnosić sukcesy, wzmacniaj swój potencjał. Przeczytaj o wynikach ciekawego badania psychologicznego nad tym, jak przekonania o tym, czym jest inteligencja, wpływają na zachowanie.

czytaj dalej »