3 lutego, 2020

Jak obniżyć głos? – trening emisji głosu i poprawnej wymowy

Emisja głosu jest jednym z podstawowych elementów, które budują nasz wizerunek. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tkwiącego w emisji głosu potencjału i dlatego nie zwracamy uwagi na to, jak mówimy – najważniejsze wydaje się nam to, co mówimy. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że świadoma emisja głosu ma ogromny wpływ na to, jak odbierane są nie tylko nasze komunikaty, ale i my sami.

Emisja naszego głosu jest przez nas inaczej odbierana, niż jak słyszą go nasi słuchacze. Mówca, którego emisja głosu promieniuje entuzjazmempogodąoptymizmem i do tego ma nośnymocnypewny głos o odpowiedniej barwie, zyskuje wielu aktywnych słuchaczy.

Możesz skutecznie zmienić wizerunek poprzez wzmocnienie emisji głosu, a także dowiedzieć się, co robić, by nie narażać swojego gardła na ból, obciążenie czy ciągłą chrypę nawet pomimo nieustannego operowania głosem.

Poniżej zamieszczamy zbiór ogólnodostępnych informacji o tym jak można obniżyć głos.

JAK OBNIŻYĆ GŁOS?

Serwis internetowy „Science Daily” opublikował badania brytyjskich naukowców, którzy porównywali głosy kobiece z roku 1945 i 1993. Z porównania wynika, że w ciągu 50 lat ton i wysokość kobiecych głosów znacznie się obniżyły.

Podobnie Anne Karpf, autorka książki „The Human Voice”, twierdzi, że osoby zajmujące wysokie i eksponowane stanowiska oraz prezenterki i prezenterzy telewizyjni powinni obniżać głosy. Zmianę tonu głosu – z ostrego i przenikliwego na głębszy i niższy – doradził byłej brytyjskiej premier, Margaret Thatcher, jej specjalista od wizerunku, Gordon Reece. Z porad dotyczących tonacji głosu skorzystała też m.in. księżna Diana.

Obniżenie tonu głosu może Ci pomóc w zwiększeniu wiarygodności i pozyskania zaufania ze strony otoczenia dla  Twoich kompetencji.

Piskliwy głos jest nieprzyjemny dla otoczenia, co powoduje zmniejszenie szans danej osoby na sukces w wielu dziedzinach.

Istnieje też zasada sprzężenia zwrotnego pomiędzy głosem  a umysłem. Umysł i ciało są ze sobą powiązane i wzajemnie na siebie oddziałują. Jeśli zmieni się więc siła głosu, zmieni się także,  w pewnym stopniu, nasza pewność siebie i nasza samoocena.

Ćwicz świadome oddychanie i używaj przepony.

Ćwiczenia oddechowe:

  1. Połóż kilka papierków na stole i zdmuchuj je, jeden po drugim.
  2. Weź piórko i dmuchając, utrzymuj je w powietrzu.

Ćwiczenia wokalne:

  1. Stań przed lustrem. Weź głęboki oddech i głośno wymawiaj każdą głoskę, aż wyleci całe powietrze. Pamiętaj o oddychaniu przeponą. Kolejność, nie jest przypadkowa.
  2. Wymawiaj w podanej kolejności wszystko 3 razy.

I –-> Połóż rękę na głowie, by poczuć lekkie wibrowanie. E –-> Aktywuje strefę gardła. A –-> Otwórz szeroko usta, by dostarczyć energii klatce piersiowej. O –-> Ożywia górną część brzucha. U –-> Działa na podbrzusze.

3. Mrucz 3 razy w seriach: a) najpierw cicho: ma, me, my, mo, mu;, b) później głośniej;, c) następnie jednym głosem:, MaaaMeeeMyyyMoooMuuu.

4. Wielokrotne wymawianie w ciągu dnia głoski “”u”” obniży Twój głos. Uuuuuuuuu. 5. Z naciskiem na “”r”” wymawiaj:

rower rakieta redaktor rozgrywka rysunek rozrost rynek radioamator recepta krater improwizator prastary wróżba lakier lukier karab dwór oficer

6. Ćwiczenia Tarzana: a) stojąc, odetchnij głęboko; b) zaciśnij dłonie w pięści; c) głośno wymawiając głoski ieaou, a gdy będziesz przy i, uderzaj się w klatkę piersiową jak Tarzan.

7. Śpiewanie skal. Wybierz skalę, zacznij od dosyć wysokiej tonacji i ją obniżaj.

8. Wybierz fragment z jakiejś książki. Przeczytaj go trzykrotnie: a) modulując głos w górę na końcu każdego zdania, b) czytając wszystkie zdania tą samą tonacją głosu. c) modulując głos w dół na końcu każdego zdania.

Czy mogę polubić emisję mojego głosu? Czy mogę być bardziej przekonujący? Czy mogę zmienić swoją barwę głosu? Jak zapanować nad tremą związaną z publicznymi wystąpieniami? Jak uniknąć drżenia głosu i wygłosić stanowczą przemowę, której chce się słuchać z przyjemnością? Jak trafić ze swoimi postulatami do rozmówcy czy też zespołu? Jak wyeliminować złe nawyki podczas mówienia?

Z przyjemnością odpowiemy na powyższe pytania podczas naszych szkoleń  z zakresu treningu emisji głosu oraz sztuki autoprezentacji i wystąpień publicznych. 

Pozdrawiam, Iwona Firmanty

Psycholog, Coach ICC, Socjolog, Trener biznesu

Właścicielka firmy szkoleniowej Human Skills

Założycielka projektu Sukces Kobiety Biznesu

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Iwona Firmanty

Iwona Firmanty

PSYCHOLOG, SOCJOLOG, TRENER, COACH ICC. WŁAŚCICIELKA FIRMY SZKOLENIOWEJ HUMAN SKILLS ORAZ PROJEKTU SUKCES KOBIETY BIZNESU

Zostaw Komentarz

Przeczytaj również:

Iwona Firmanty

Poznaj feedforward

Feedforward skupia się na przyszłości. Marshall Goldsmith, w swojej książce „What Got You Here Won’t Get You There”, przekonuje, że to właśnie feedforward powinien być głównym narzędziem w naszej praktyce życia zawodowego i osobistego, gdyż wzmacnia myślenie przyczynowo – skutkowe.

czytaj dalej »